فرنچ پرس یا موکاپات؟ بهترین ابزار دم آوری قهوه کدام است؟
نوشته شده توسط : azizi

بهترين قهوه ساز جهت تهيه يک فنجان قهوه کدام قهوه ساز است؟ آيا خريد موکاپات براي تهيه قهوه اسپرسو گزينه ي بهتري است يا فرنچ پرس؟ فرنچ پرس و موکاپات دو ابزار ساده براي تهيه قهوه در منزل هستند. فرنچ پرس براي تهيه قهوه از روش فيلتر کردن استفاده مي‌کند که در آن قهوه خرد شده در آب سرد قرار مي‌گيرد و سپس فيلتر فشار داده مي‌شود تا قهوه بدون مواد خام از آن عبور کند. قهوه‌ي تهيه شده با فرنچ پرس داراي طعمي ملايم و دلپذير است. از طرف ديگر از موکاپات براي تهيه قهوه‌ي اسپرسو استفاده مي‌شود و با ايجاد بخار و فشار قوي، قهوه با طعم غني و قوي توليد مي‌شود. انتخاب بين اين دو ابزار دم آوري قهوه به سليقه و ترجيحات شما بستگي دارد. زيرا هر کدام ويژگي‌ هاي خاص خود را دارند که در ادامه به بررسي دقيق آن ميپردازيم.

فرنچ پرس يا موکاپات؟

 

 

 

تفاوت فرنچ پرس و موکاپات

روش دم شدن قهوه در فرنچ پرس و موکاپات دو فرايند متفاوت براي تهيه قهوه هستند که هرکدام ويژگي‌ها و اصول خاص خود را دارند. در روش دم شدن قهوه با استفاده از فرنچ پرس، قهوه خرد شده درون آب داغ معلق مي‌ماند و به آرامي خيس مي‌شود. در اين فرايند، عصاره قهوه به آب مي‌ميزد و سپس با استفاده از صافي فرنچ پرس، قهوه فيلتر مي‌شود و در ليوان يا فنجان قهوه‌ساز ريخته مي‌شود. اين روش به عنوان “قهوه فرانسه” شناخته مي‌شود و قهوه‌اي با طعم ملايم و دلپذير توليد مي‌کند.

در مقابل، در روش دم شدن قهوه با استفاده از موکاپات، آب جوش از طريق قهوه خرد شده عبور مي‌کند و عصاره قهوه با فشار از ميان قهوه بيرون مي‌آيد. اين عمل باعث استخراج يک قهوه با طعم قوي و متمايل به تلخي مي‌شود که به عنوان “قهوه اسپرسو” شناخته مي‌شود. استفاده از هر دو فرايند نسبت به يکديگر راحتي‌هاي خود را دارد. کار با فرنچ پرس نسبت به موکاپات ساده‌تر است؛ پس از ريختن آب داغ و قهوه در فرنچ پرس ميتوانيد آن را به حالت خود رها کرده و به کارهاي ديگرتان بپردازيد. اما براي موکاپات بايد مراقب باشيد که پس از آماده شدن قهوه، دستگاه را از روي شعله حرارت برداريد تا قهوه طعم و مزه خود را از دست ندهد.

قهوه خروجي موکاپات قوي و تلخ است در حالي که قهوه دم شده با فرنچ پرس طعم ملايم تري دارد و داراي بدنه‌اي پر با طعم مي‌باشد. هر دوي اين روش‌ها از نظر اندازه و قيمت انواع مختلفي دارند، بنابراين هر فرد با توجه به سليقه شخصي خود مي‌تواند قهوه‌ساز مناسب خود را انتخاب کند.

کدام قهوه ساز قهوه بهتري دم مي کند؟

قهوه‌ساز موکاپات و پرس فرنچ دو روش محبوب براي تهيه قهوه در خانه هستند اما براي انتخاب مناسب‌ترين روش براي شما بايد به تفاوت‌ها و ويژگي‌هاي هر يک توجه کنيد. قهوه‌ساز موکاپات يک دستگاه جوش قهوه است که از طريق اعمال فشار بخار آب، عصاره قهوه را توليد مي‌کند. اين دستگاه به عنوان يک اسپرسوساز نيز شناخته مي‌شود و معمولاً روي شعله گازي قرار مي‌گيرد. قهوه‌اي که از موکاپات تهيه مي‌شود، معمولاً داراي طعمي غني و قوي است و براي علاقمندان به قهوه با طعم تلخ و قوي، مناسب است. از طرفي استفاده از موکاپات نيازمند توجه و نظارت بيشتري بر روي فرآيند تهيه قهوه است و خطر سوختن قهوه نيز در آن وجود دارد.

با دستگاه پرس فرنچ يا به اصطلاح فرنچ پرس مي‌توانيد به راحتي قهوه‌اي با طعم ملايم و دلپذير تهيه کنيد. اين دستگاه از روش استخراج قهوه با فشار کم آب استفاده مي‌کند که نتيجه آن قهوه‌اي با طعم ملايم و بدنه‌اي پر با ته نشين است. فرنچ پرس به عنوان يک ابزار ساده و کارآمد شناخته مي‌شود که نياز به تجهيزات خاصي ندارد و براي تهيه قهوه با کيفيت در خانه بسيار موثر است.

با اين وجود، انتخاب بين قهوه‌ساز موکاپات و پرس فرنچ به سليقه و ترجيحات شما بستگي دارد. اگر علاقه‌مند به قهوه با طعم تلخ و قوي هستيد و زمان و حوصله کافي بر نظارت فرآيند تهيه قهوه داريد، موکاپات براي شما گزينه مناسب تري است. اما اگر به دنبال يک روش ساده و موثر براي تهيه قهوه با طعم ملايم و دلپذير هستيد فرنچ پرس انتخاب مناسب تري خواهد بود.

تفاوت موکاپات با فرنچ پرس

قهوه‌ساز موکاپات يکي از معروف‌ترين و پرطرفدارترين قهوه‌سازهاي موجود در بازار است. اين قهوه‌ساز با ساختار سه محفظه‌اي خود، امکان تهيه قهوه‌ي مرغوبي را به شما مي‌دهد. محفظه پاييني اين قهوه‌ساز براي نگه‌داري آب استفاده مي‌شود و روي حرارت قرار مي‌گيرد تا آب گرم شود. سپس، با فشار دادن آب گرم و بخار از طريق محفظه فيلتر مياني پر از قهوه آسياب شده عبور مي‌کند.در محفظه مياني، قهوه‌ي آسياب شده قرار دارد و با عبور آب گرم از آن، عصاره قهوه توليد مي‌شود.

در مرحله بعدي اين عصار به عنوان يک نوشيدني دم‌شده سياه، غليظ و سنگين، به محفظه بالايي منتقل مي‌شود.قهوه‌ساز موکاپات در اندازه‌هاي مختلفي در بازار موجود است و کوچکترين مدل موکاپات قهوه‌ساز اسپرسو تک نفره است. در فروشگاه خريد قهوه دمي نو ميتوانيد انواع قهوه ساز موکاپات و فرنچ پرس را در اندازه ها و ظرفيت هاي مختلف تهيه کنيد.

مزايا و معايب قهوه‌ساز موکاپات 

مزاياي موکاپات:

  1. قهوه قوي و دم آوري غني
  2. قابل حمل و جمع‌وجور
  3. عدم نياز به برق
  4. هزينه کمتر

معايب موکاپات:

  1. قهوه تلخ و سوخته
  2. عدم تنظيم‌پذيري
  3. نياز به مراقبت دقيق
  4. شستشو دستي

موکاپات‌ راهي مقرون به صرفه براي تهيه قهوه با طعم غليظ و مشابه اسپرسو در منزل است. اما بايد به ياد داشت که قهوه‌اي که موکاپات توليد مي‌کند فاقد کرماي قهوه است و با اسپرسوسازهاي برقي متفاوت است.

فرنچ پرس

فرنچ پرس يا پرس فرنچ يک قهوه ساز ساده است که در سال 1929 توسط طراح ايتاليايي Attilio Calimani ابداع شده است. فرنچ پرس به طور کلي از دو قسمت اصلي ليوان استوانه‌اي شيشه‌اي يا پلاستيکي و يک فيلتر به شکل پيستون تشکيل شده است. فرنچ پرس ذرات درشت قهوه را به آب داغ فرو مي‌برد و پس از آن با فشار دادن پيستون، قهوه دم‌شده را از تفاله‌هاي موجود جدا مي‌کند. استفاده از فرنچ پرس نيز بسيار آسان است. قهوه آسياب شده درون ليوان خالي ريخته مي‌شود و سپس آب داغ روي آن اضافه مي‌شود.

پس از مدتي دم‌کشيدن، پيستون به آرامي فشار داده مي‌شود تا قهوه دم‌شده بدون تفاله‌ها به ليوان پايين ريخته شود.فيلتر توري پيستون باعث حفظ بيشتر روغن‌ها و رسوبات بيشتري در قهوه ميشود که اين امر به افزايش طعم و ارزش غذايي آن کمک مي‌کند. 

مزايا و معايب فرنچ پرس

فرنچ پرس يکي از راه‌هاي ساده و موثر براي تهيه قهوه است که مزاياي زيادي دارد:

مزاياي فرنچ پرس

  1. قهوه با طعم غليظ و خوشمزه
  2. استفاده آسان
  3. ظرفيت بالا
  4. بادوام و قابل حمل

معايب فرنچ پر

  1. رسوبات موجود در داخل محفظه 
  2. مناسب نبودن براي ميزباني قهوه
  3. نياز به شستشو دستي
  4. سرعت بالاي سرد شدن قهوه

مقايسه موکاپات و فرنچ پرس و تفاوت هاي کليدي آن

مقايسه دقيق بين دو قهوه ساز موکاپات و فرنچ پرس به افراد کمک مي‌کند تا بهترين نوع قهوه ساز متناسب با نيازهاي خود را تهيه کنند. تفاوت هاي اصلي موکاپات و فرنچ پرس شامل فشار، طعم، بدنه و بافت، زمان دم‌کشيدن، و نظارت بر فرآيند تهيه قهوه است که در ادامه به آن ميپردازيم:

1.فشار و زمان خيس شدن

موکاپات با فشار بخار خود قهوه‌اي غليظ و با طعم قوي ارائه مي‌دهد. موکاپات براي کساني که به دنبال قهوه‌اي با کافئين بالا و طعم تلخ و غليظ هستند گزينه ايده آل محسوب ميشود.

فرنچ پرس با خيساندن آرام قهوه، طعمي کامل، ملايم و ظريف را به شما هديه مي‌دهد. اين قهوه‌ساز مناسب افرادي است که به دنبال قهوه‌اي با طعم ملايم و واقعي قهوه هستند.

2.نمايه طعمي

موکاپات: طعمي شديدتر و غليظ‌تر ارائه مي‌دهد که شبيه به قهوه اسپرسو است.

فرنچ پرس: طعمي ملايم‌تر و کامل‌تر دارد که طعم واقعي قهوه را بهتر نشان مي‌دهد.

3.بدنه و بافت:

موکاپات: با بدنه ضخيم و غليظ، قهوه‌اي با طعمي قوي و شربتي توليد مي‌کند.
فرنچ پرس: با بدنه متوسط و صاف، قهوه‌اي با طعم مخملي و گاهي حاوي ذرات گلي توليد مي‌کند.

4.زمان دم‌کشيدن:

موکاپات: نياز به حدود 4-5 دقيقه روي اجاق گاز دارد که نياز به نظارت و مراقبت دارد.
فرنچ پرس: با زمان خيس شدن 4-8 دقيقه، نياز به نظارت کمتري دارد و فرآيند ساده‌تري دارد.

به طور کلي اگر  قهوه اي با طعم قوي و غليظ دوست دارد را ترجيح ميدهيد موکاپات گزينه مناسب تري براي شما است.  اما اگر به دنبال طعمي ملايم و ظريف قهوه هستيد فرنچ پرس انتخابي ايده ال براي شما محسوب ميشود. 

 استفاده از موکاپات آسان تر است يا فرنچ پرس؟

استفاده از موکاپات و فرنچ پرس از نظر سادگي و آساني متفاوت است. در استفاده از موکاپات بايد با چندين قسمت مختلف مانند بخش آب‌گرم‌کن، بخش قهوه‌گيري، و بخش جمع‌آوري عصاره سر و کار داشته باشيد. اين روش نيازمند نظارت بر فشار و دماي آب است. اما فرنچ پرس ساختار ساده‌تري دارد و فقط از يک قطعه اصلي تشکيل شده که شامل ظرف مخصوص، پيستون، و غلتک است. براي استفاده از فرنچ پرس کافي است قهوه آسياب شده را در آب داغ قرار داده و پس از مدتي، با فشار دادن پيستون، عصاره قهوه را جدا کرده و سرو کنيد.

اندازه آسياب براي هر دو روش نقش مهمي در کيفيت قهوه نهايي دارد. براي موکاپات آرد بايد نرم‌تر از آرد قهوه اسپرسو باشد، در حالي که براي فرنچ پرس آرد بايد درشت‌تر باشد. استفاده از اندازه مناسب آسياب براي هر دو روش، باعث بهبود کيفيت و طعم قهوه مي‌شود.

تميز کردن موکاپات و فرانسه ساز (فرنچ پرس)

شست وشوي موکاپات به دليل داشتن قطعات بيشتر نيازمند شستشوي دقيق است. بر خلاف آن فرنچ پرس به دليل داشتن ساختار ساده‌ تميز کردن آن آسان‌تر است. در هر صورت، تميزي منظم قهوه سازها از موارد ضروري نگهداري اين لوازم است تا قهوه‌اي با طعم خوب توليد شود. 

موکاپات يا فرنچ پرس؟ مساله اين است!

هر دو ابزار قهوه ساز فرنچ پرس و موکاپات قادرند تا قهوه اي با کيفيت و خوش طعم را براي دوست داران قهوه تهيه کننند. براي انتخاب مناسب‌ترين روش بايد به عواملي مانند ترجيحات طعمي، تعداد مورد نياز قهوه‌خوران، و سطح تجربه در دم‌کردن قهوه توجه داشته باشيد. 

خريد فرنچ پرس و موکاپات 

جهت خريد فرنچ پرس و موکاپات با بهترين قيمت، کافي است که وارد فروشگاه خريد قهوه دمي نو به نشاني https://damyno.com شويد. فروشگاه قهوه دمي نو، امکان خريد لوازم جانبي قهوه را با بهترين قيمت و کيفيت در انواع برندها براي متقاضيان عزيز فراهم کرده است. در فروشگاه خريد قهوه دمي نو امکان خريد لوازم جانبي قهوه مانند موکاپات، فرنچ پرس، قهوه جوش دستي با بهترين قيمت و به صورت خريد عمده يا تکي فراهم کرده است.

 منبع مقاله:

https://lifecontrol.ir/%d9%81%d8%b1%d9%86%da%86-%d9%be%d8%b1%d8%b3-%db%8c%d8%a7-%d9%85%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%be%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d9%85-%d8%a2%d9%88%d8%b1/





:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: